Jak to wygląda sprawa z robieniem zakupów? Działają na nas te wszystkie działania marketingowe, czy jednak nie? Co o tym sądzimy?

Lista koniecznych produktów na pewno będzie się sprawdzać w przypadku zakupów spożywczych, bo pozwala uniknąć bezproduktywnego krążenia po sklepie. Jednak przy okazji zakupu ubrań czy książek lista nie jest już taka pomysłowa. Czemu? Po prostu, takie produkty nie kupujemy raczej w takiej liczbie, jak artykuły spożywcze. Również dokonywanie zapasów nie musi być oczywistym synonimem rozsądnego kupowania.

Zakupy

Źródło: http://pixabay.com/
Powinniśmy mieć na uwadze, że produkty posiadają określoną datę do spożycia, a ponadto ich zbyt duże zapasy mogą zabierać zbyt dużo miejsca. Z różnych badań wynika, że wiele Polek korzysta z okazji, robiąc zakupy podczas wyprzedaży w sklepach. I to w różnorodnych sytuacjach, ale przede wszystkim w dużych galeriach, w większych miastach, jak zakupy w Krakowie.

To rozwiązanie nie musi jednakowoż oznaczać przemyślanego podejścia do robienia zakupów, często okazuje się, że wyprzedaże to bardzo dobrze przemyślany zabieg marketingowy, na którym zyskują sklepy, nie klienci. Poznane już są przypadki przeklejania i zawyżania cen przed startem wyprzedaży, ażeby wywołać u kupujących efekt pozornych oszczędności i sprowokować do sięgnięcia po dany produkt, który w czasie intensywnie reklamowanej obniżki będzie kosztować tyle, ile kosztowałby w normalnej sprzedaży – http://www.ceneolokalnie.pl/krakow/filizanki.

Innym ciekawym sposobem, jaki stosują sklepy w czasie wyprzedaży, są tak zwane merchandisingowe taktyki. Produkty w promocyjnych cenach są zlokalizowane w przestrzeni sklepów w taki sposób, ażeby nie tworzyły jednej wyspy z najlepszą ofertą, tylko by były ułożone w różnych częściach sklepu. Istnieje prosta zasada, a polega ona na tym, że w im większej ilości miejsc klient zajrzy, tym więcej produktów zobaczy. W konsekwencji więcej zakupi – kliknij.

Różne badania pokazują też, że Polacy przez mądre robienie zakupów pojmują kupowanie tylko tego, co jest im w danej chwili konieczne. Wiele osób więc zwraca uwagę, iż inteligencja zakupowa objawia się w wybieraniu wyższej jakości produktów, nawet, jeżeli więcej kosztują. Wielu też jest zdania, iż mądre kupowanie wiąże się z wyborem najlepszej jakości artykułów i jednoczesnym zwracaniem uwagi na ich koszt. Istotne również jest przekonanie, że zakup najtańszych produktów wpisuje się w koncepcję smart shoppingu. To dobry znak, bowiem „tanie”, wcale nie musi znaczyć „dobre”. Niska jakość niedrogich artykułów zmusza często klientów do kolejnego dokonania zakupu i w rezultacie, do ponownego wydania swoich oszczędności.