Refundacja i odszkodowanie za odwołane loty – w jakich przypadkach przysługują?

Latanie samolotem po Unii Europejskiej wiąże się z faktycznymi poradami, co do których z reguły podróżujący klienci nie zdają sobie sprawy. Chodzi o zwrot i odszkodowanie za odwołany lot.
W normalnych okolicznościach nie planuje się rzecz jasna scenariusza w którym w naszym locie będzie opóźnienie.

Lotnisko

Autor: Benson Kua
Źródło: http://www.flickr.com
Tak samo jak w każdym innym środku komunikacji płacimy za tanie, normalnej klasy i elitarne bilety lotnicze, które przy odpowiednich standardach przetransportują nas do pożądanego celu.Zahamowanie ruchu na pasach, wypadek lotniczy – to przykłady popularnych, acz nieznośnych przyczyn dla których loty są przesuwane i odwoływane, za które podróżującym przysługuje prawo do zwrotu za bilety lub odszkodowanie. Podróżni, dla których chwilowo pomyślana alternatywa w postaci pierwszego kolejnego biletu zwyczajnie się nie uśmiecha, wyczekują w poczekalniach. Jak się okazuje czas może zagrać na ich korzyść.Skąd ta kalkulacja? Jeśli trzy godziny po planowym starcie samolot nie odleci, podróżującym (w obrębie państw Unii Europejskiej oraz państw z poza UE) przysługuje określona kwota jako odszkodowanie za odwołany lot. Ceny są rozbieżne – zależne od odległości i statusu państwa (Unia – państwo poza Unią) od 250 do 650 euro (więcej o odszkodowaniach za odwołany lot).

samolot

Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu
Rekompensata tego rodzaju nie przysłuży się tym podróżującym, którzy zostali poinformowani o tym co najmniej dwa tygodnie wcześniej. Niesprzyjające warunki pogodowe również przyczyniają się do paraliżu lotniczego (np. wybuch wulkanu). Również i w tym „wypadku” posiadaczom biletów nie zostanie przyznane odszkodowanie. Gdy podróżnik zorganizuje zamienny lot to również tutaj – co wydaje się jasne – nie możemy starać się o rekompensatę za problemy w trakcie podróży.
Zwroty za bilet mają miejsce w dwóch przypadkach: odwołania lotu i wyprzedaży większej niż planowana ilości miejsc. W tej drugiej sytuacji przewoźnik może, ale nie musi zapewnić sobie alternatywny środek transportu. Przyjęcie zwrotu uniemożliwi z reguły ustalany przez firmę lot. Warto więc w takich chwilach wykalkulować co się bardziej opłaca.
Zażalenia kierujemy prosto do linii lotniczych. Rozczarowująca odpowiedź lub zupełny jej brak wcale nie kończą sprawy – warto wówczas nie ustępować i wejść z przewoźnikiem na drogę sądową nasza strona internetowa na flyandi.pl.